Commercieel management

Commercieel management

Commercieel management gaat hand in hand met organisaties die winst maken als voornaamste doel hebben. En dat zijn er nog al wat. Bij een commercieel manager draait het daarom om het leidinggeven aan een bedrijf of organisatie, waarbij de nadruk vooral ligt op het financiële aspect. Hiertoe behoort bijvoorbeeld ook een advocatenkantoor. Bij overheidsinstanties, zoals ministeries, ziekenhuizen en scholen vind je ook managers terug, maar commercieel managers in het bijzonder niet.

Hoe word je een commercieel manager?

Als commercieel manager draag je een hoop verantwoordelijkheden en moet je over de nodige knowhow beschikken. Het is daarom van belang van tevoren minstens een HBO studie te hebben afgerond. Landelijk zijn hiervoor meerdere mogelijkheden. Van een commercieel manager wordt onder andere verwacht dat deze communicatief en sociaal vaardig is. Daarnaast moet je als commercieel manager in staat zijn met vernieuwende ideeën te komen en een proactieve houding aannemen.

Wat doet een commercieel manager?

Een commercieel manager neemt binnen een bedrijf of organisatie een zeer belangrijke rol in. Deze is namelijk verantwoordelijk voor het uitvoeren en ontwikkelen van het beleid van een organisatie. Een commercieel manager onderzoekt groeistrategieën, ontwikkelt een visie, is verantwoordelijk voor het optimaal laten verlopen van bedrijfsprocessen, ontwikkelt nieuwe campagnes en voert marktanalyses uit. Doorgaans werkt een commercieel manager nauw samen met het marketingteam binnen een organisatie. Samen nemen deze twee een belangrijke rol in tijdens de algemene bedrijfsvoering. Tot slot is het aan een commercieel manager de taak om de markt scherp in de gaten te houden en op basis hiervan kansen te ontdekken om hier vervolgens op in te spelen. Dit kan zijn door het creëren van nieuwe producten of diensten.

Terug naar overzicht